Louise Kari Méreau

Louise Kari Méreau est doctorante au Trinity College de Dublin (2016-2020) et travaille sur le cynisme dans le roman français contemporain (1990-2010). Pendant son master (à la National University Galway, Ireland) elle a découvert la littérature Beat et s’est passionnée pour le sujet. Elle a ainsi choisi, pour son mémoire, de présenter “l’utilisation du bruit et du silence dans la description de l’Amérique dans les romans de Jack Kerouac” (mémoire rédigé en anglais). Avant cela, elle a obtenu une double licence de philosophie et de littérature aux universités Paris 1 Panthéon Sorbonne et Paris 3 Sorbonne Nouvelle puis un master de Littérature française de la Renaissance à Paris 3 (elle travaillait alors sur le silence et les passions dans les pièces de Robert Garnier).

 

Louise Kari Méreau is a second year self-funded PhD student in the French department of the School of Languages, Literatures and Cultural Studies. She is supervised by Dr. Sarah Alyn Stacey. Her current research focuses on Cynicism in French contemporary novels. With the examples of Frederic Beigbeder, Virginie Despentes and Michel Houellebecq, she aims to depict and understand how Cynicism engages with modern issues such as globalization, over consumerism, coming of age and individualism. Her other research interests include Renaissance French theatre; literary representations of sex and sentimentality between the 18th and 19th century; the Enlightenment philosophy; the philosophy of passion from Ancient Greece to Modern times; and the literature of the Beat Generation. Louise has a double license of philosophy and literature (Panthéon Sorbonne 2014), a master of French Renaissance Literature (Sorbonne Nouvelle, 2016), and a master of English Literature (National University of Ireland Galway, 2016) for which she wrote a thesis on the use of noises and silence in the depiction of America in Kerouac’s novels.